Jaka kategoria do autolawety?

Jaka kategoria do autolawety?

Autolawety można bardzo często zobaczyć na drogach. To właśnie za ich pomocą sprowadza się na przykład samochody spoza Polski albo holuje pojazd, który doznał awarii. Niestety, nie każdy ma świadomość, że aby kierować autolawetą, konieczne jest posiadanie odpowiednich uprawnień.

Do czego stosuje się autolawety?

Jaka kategoria do autolawety?Autolawety są przede wszystkim kojarzone jako pojazdy, których stosuje się w trakcie pomocy drogowej, na przykład do holowania samochodów uszkodzonych w wypadkach albo takich, które na środku drogi zepsuły się.
Mimo to, zdecydowanie częściej są wykorzystywane do przewozu samochodów sprowadzanych zza granicy. Niejednokrotnie zdarza się bowiem, że handlarze kupują samochody uszkodzone, powypadkowe, a następnie reperują je albo rozbierają i sprzedają części. Wszystko dlatego, że za granicą naprawa jest zdecydowanie droższa, niż w Polsce, dlatego kierowcy wolą sprzedaż pojazd i kupić nowy, niż oddawać go do warsztatu samochodowego.

Polecamy również:

Autolaweta a laweta – różnice

Bardzo często zdarza się, że mylimy lawetę a autolawetą. Mimo to, warto wiedzieć, że są to różne pojazdy. Przede wszystkim laweta to przyczepa, na której umieszcza się samochód. Można ją bez większych problemów doczepić do samochodu albo ciężarówki i w ten sposób holować inne auto. Autolaweta natomiast to kompleksowy pojazd, który zawiera zarówno lawetę, jak i kokpit, w pewnym sensie zespolone ze sobą.
Autolaweta dodatkowo jest zdecydowanie bardziej zwrotna w stosunku do lawety. Jest również bezpieczniejsza dla samochodu, ponieważ przewożenie na niej aut minimalizuje szanse na jakiekolwiek uszkodzenia, otarcia czy zarysowania lakieru. To ważne, ponieważ jeśli przewozimy nowy pojazd, wówczas ważne jest to, aby trafił do świeżo upieczonego właściciela w nienaruszonym stanie. Różnice dotyczą również uprawnień związanych z prowadzeniem obu tych pojazdów.

Jaka kategoria do autolawety jest potrzebna?

Wbrew pozorom, nie trzeba posiadać innego prawa jazdy, niż kategoria B. Wszystko dlatego, że jest to samochód zwrotny – jak już wcześniej wspomniano – w związku z czym wystarczy mieć zwyczajne uprawnienia. Należy jednak pamiętać, że prawo jazdy kategorii B pozwala kierować pojazdami o nieprzekraczającej masie całkowitej 3,5 tony. Jeśli więc przewozimy na autolawecie samochody, przez które masa jest większa, wówczas kierowcą może być tylko i wyłącznie osoba, która posiada co najmniej kategorię C1.
Każdorazowo trzeba więc przeliczyć i skontrolować masę ładunku. Podczas kontroli bowiem za kierowanie bez odpowiednich uprawnień autolawety z pojazdem przekraczającym 3,5 tony możemy otrzymać mandat. Aby sprawdzić, o jakiej masie mówimy przed wyjazdem, wystarczy pamiętać, ile waży laweta oraz sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym przewożonego pojazdu, jaka jest wpisana masa.
Wbrew pozorom, autolaweta nie różni się zbytnio od samochodów dostawczych czy busa. Posiadają podobną konstrukcję nadwozia oraz rodzaj przewożonego towaru.

Uprawnienia niezbędne do prowadzenia lawety

W przypadku lawety, kwestia dodatkowych uprawnień jest raczej dyskusyjna. Po pierwsze, jeśli prowadzimy samochód z przyczepą lekką, czyli taką, której waga nie przekracza 750 kilogramów, nie musimy posiadać żadnych dodatkowych uprawnień, oczywiście poza prawem jazdy kategorii B. W momencie jednak, jeśli łączna masa samochodu i lawet wraz z załadunkiem przekracza 4250 kilogramów, musimy pamiętać, że obowiązkowe jest wyrobienie kategorii B96 albo B+E.
Dodatkowo, równie ważne jest, aby pamiętać, ze holujący samochód nie może być cięższy od holowanego. Złamanie tej zasady również może skutkować otrzymaniem mandatu.

Za co można dostać mandat? Najczęstsze błędy kierowców autolawety

Kierowcy autolawety – w trakcie kontroli – mogą dostać mandat za pewne, dość prozaiczne, błędy, których się dopuszczają. Oczywiście jednym z powodów jest brak odpowiednich uprawnień, jeśli masa całkowita pojazdu i towaru przekracza dopuszczane 3,5 tony.
Oprócz tego, mandaty można dostać między innymi za nieprawidłowe zabezpieczenie pojazdu holowanego oraz spowodowanie zagrożenia w ruchu czy przewóz osób w liczbie, która przekracza liczbę wpisaną w dowodzie rejestracyjnym. Dodatkowo, mandat otrzymamy, jeśli kierujemy pojazdem niedopuszczonych do ruchu albo w dowodzie rejestracyjnym jest niezgodny wpis w rubryce z dopuszczalną masą całkowitą.
Należy tych kwestii pilnować, ponieważ mandaty – między innymi w Niemczech – wynoszą nawet do kilku tysięcy złotych. Nieprawidłowości mogą również wiązać się z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego oraz wystawieniem punktów karnych.

Warto pamiętać, że autolawety to pojazdy dość popularne, ale również i wymagające doświadczenia. Wybierając się za granicę takim samochodem, weźmy ze sobą kierowcę bardziej doświadczonego. Samo kierowanie autolawetą jest zdecydowanie inne w stosunku do prowadzenie lekkiego samochodu osobowego. Lepiej więc – na początku – nabrać nieco więcej wprawy, na przykład pojeździć pojazdem po okolicy, aby wiedzieć, jak zachowywać się za kółkiem załadowanego samochodu tego typu.